Istoria camioanelor

      Camionul este un autovehicul de dimensiuni mari folosit în principal în transporturi, dar nu numai. Camioanele moderne sunt în cea mai mare parte acţionate de motoare diesel, cu toate că există şi camioane sub 3,5 tone care folosesc motoare pe benzină, acestea fiind cunoscute ca vehicule utilitare uşoare. Dimensiunile, formele și modelele diferă extrem de mult, în funcție de scopul pentru care au fost proiectate și construite.

     Camioanele şi maşinile au un strămoş comun, primul vehicul acţionat mecanic cu aburi construit în 1769 de către Nicolas-Joseph Cugnot. Totuşi, camioanele cu aburi nu au fost comune până după mijlocul anilor 1800. Un alt lucru de menționat e că inițial n-au fost construite pentru transportul pe distanțe mari, ci ca vehicule intermediare pe lanțul de transport. Mai exact, erau folosite de obicei pentru a transporta mărfurile de la fabrică până la cea mai apropiată gară, urmând ca încărcătura să fie transportată mai departe cu trenul.

    Primul camion a apărut în anul 1881, a fost proiectat și fabricat în Franţa de către compania De Dion-Bouton. Acestea au fost vândute în Franţa şi Statele Unite până la începutul primului război mondial, iar în jurul începutului celui de-al doilea război mondial, în Marea Britanie, de unde au şi fost cunoscute sub numele de vagon cu aburi.

    În 1895 Karl Benz a proiectat şi construit primul camion din istorie folosind motorul cu combustie internă. Mai târziu în acelaşi an, camionul Benz a fost modificat pentru a putea servi și ca autobuz. Un an mai târziu, un alt camion cu motor cu combustie internă a fost construit de către Gottlieb Daimler, iar la scurt timp după, alte companii precum Peugeot, Renault şi Bussing aveau deja versiunile lor propri.

Camioanele din vremea respectivă aveau în mare parte motoare în doi cilindrii şi puteau transporta de regulă între 1.500 şi 2.000 kilograme.

        După primul război mondial, câteva progrese notabile au fost înregistrate:

  • Anvelopele pneumatice au înlocuit pe cele pline.
  • Pornirea electrică
  • Frâne mai puternice
  • Motoare în 4,6 şi 8 cilindrii
  • Cabine închise
  • Faruri

Cu toate că motoarele diesel au fost inventate încă din 1890, acestea nu au fost comune pentru camioane până prin anii 1930 în Europa. Pentru Statele Unite însă, acestea au fost acceptate mult mai târziu. Motoarele pe benzină erau încă folosite până în anii 1970, în timp ce în Europa acestea au fost înlocuite complet cu 20 de ani mai devreme.

      Tipuri de Camioane după dimensiuni

Camioane foarte mici – acestea sunt foarte populare în Europa şi Asia, unde mai ales în aglomerările urbane, drumurile au de regulă dimensiuni mult mai mici. Multe din aceste mini-camioane sunt fabricate de către companiile de automobile mai mici. Versiunea italiană de mini-camion, de la Piaggio, sau cele japoneze, Daihatsu, sunt folosite de regulă în oraşele vechi, care au de regulă străzi foarte înguste. Indiferent de constructor, aceste camioane foarte mici servesc la o gama largă de utilizări. În Japonia, ele sunt comercializate în conformitate cu legea “kei car” care permite proprietarilor de vehicule o portiţă în ce priveşte plata taxelor pentru achiziţionarea unui vehicul mai mic şi cu o putere a motorului mai mică (momentan, limitat până la 660 cc). Câteva exemple: Daihatsu Hijet, Honda Acty, Mazda Scrum, Mitsubishi Minicab, Subaru Sambar, Suzuki Carry.

Camioane Mici – În Statele Unite, unde drumurile au și dimensiuni mai generoase, camioanele mici sunt considerate în reglementările legale aplicate domeniului auto cele până în 6 300 kilograme, pe când în Europa, cu dumuri mai înguste și aglomerate, sunt considerate cele până în 3 500 kilograme.

Camioane Medii – Sunt considerate a fi cele cu greutatea între 3.5 – 7.5 tone

Camioane Mari – Sunt camioanele cele mai mari care circulă pe drumurile publice. Camioanele clasa 8, care depăşesc 14 969 kg, cum ar fi camioanele malaxor de ciment, sunt considerate unele dintre cele mai dăunătoare pentru drumurile publice, datorită greutăţii. În multe ţări, un camion cu 6 axe poate să aibă o greutate maximă de 50 tone.

Camioane Off-Road – Ultima categorie de camioane sunt cele off-road, care sunt folosite de obicei în construcţii, domeniul minier, etc. Exemplu: Liebherr T 282B, camion folosit în domeniul minier, de 544 tone.

Dacă mergem la extreme, atunci cele mai mari camioane din lume trebuie spus că se folosesc în industria minieră. Momentan, cel mai mare camion din lume este considerat a fi modelul Cateripllar 797F, un mostru 6,5 metri înălțime, 14,8 metri lungime și 9,75 metri lățime, care poate transporta o sarcină maximă de 687,5 tone.

Campioni la cele mai lungi autocamioane care circulă pe drumurile publice sunt australienii. Cel mai lung vehicul care circulă acolo este un camion cu o lungime totală de aproape 50 de metri, care poate transporta nu mai puțin de 205 tone.